Wat is (online) marketing?

28 september 2018

Een definitie

Als ondernemer heb je waarschijnlijk veel over marketing gehoord, en vraagt je af, wat is online marketing? Ideeën over wat marketing is lopen nogal uiteen. Veel mensen denken meteen aan een viral Facebook post of YouTube filmpje. Weer andere mensen associëren het met manipulatie, mensen dingen aansmeren die daar eigenlijk niet op zitten te wachten. Marketing is veel breder dan het eerste, en het tweede is natuurlijk nooit de bedoeling. Reden genoeg dus om het even te hebben over wat marketing nu eigenlijk is. Een blog is natuurlijk te kort om werkelijk alles uit te leggen wat marketeers doen, maar erg geschikt om je een goed beeld te geven.

Een blik over Encyclo of Wikipedia maakt meteen één ding duidelijk: er zijn ontzettend veel definities van marketing. Eigenlijk kan onder marketing alles vallen wat niet het product maken zelf is. Marketing is alles wat je doet om een product of dienst op korte en op lange termijn meer te verkopen. Om dit kort te verduidelijken gaan we drie vragen met voorbeelden die marketeers zichzelf stellen over producten of diensten.

Waar?

De makkelijkste manier om dit te doen is het uit te leggen met een voorbeeld. Stel je hebt brood gemaakt en wil dit gaan verkopen. Op het moment dat je op het marktplein aankomt begint de marketing. Waar ga je bijvoorbeeld staan? Je kan een dag gaan kijken waar de meeste mensen langslopen. De kans is groot dat dit andere bedrijven ook al is opgevallen, en op deze drukke plekken ook al veel andere verkopers staan. Ook zijn er misschien minder drukke straten waar meer mensen lopen die geïnteresseerd zijn in jouw producten.

Hoe?

Bijna elk product kan een oplossing zijn voor meerdere problemen, of passen bij meerdere wensen van potentiële klanten. Dit zorgt ervoor dat verschillende mensen op verschillende manieren zoeken. Stel je repareert auto’s. Klanten kunnen dan voor meerdere zaken bij jou terecht. Misschien hebben ze een lekke band, een kapot achterlicht, een onbekend probleem aan de motor of zoeken ze advies over verschillende types winterbanden. Ook kunnen mensen zoeken naar een specialist voor hun merk auto. Als jij wel expertise hebt in een bepaald merk, maar dit klanten niet duidelijk maakt, kan het zijn dat ze kiezen voor je concurrent die dit wel doet. Zonde als jij de klant die klant ook prima had kunnen helpen!

Wanneer?

Stel dat je een hotdog verkoper bent. De kans is groot dat je niet 24 uur per dag kan, en wil werken. Je zult een keuze moeten maken wanneer je hotdogs gaat verkopen. Doe je dit bijvoorbeeld in de avond, tijdens lunchpauzes van grote bedrijven, in de ochtend wanneer mensen naar hun werk gaan, vooral tijdens mooi weer of toch ook in regenbuien en ga zo maar door. Ook dit heeft invloed op de hoeveelheid klanten die je gaat krijgen, en hoeveel ze uitgeven. Daarnaast bepaal je wanneer je bijvoorbeeld flyers gaat uitdelen of laat uitdelen voor je hotdog stand. Je kan ervoor kiezen in de ochtend flyers uit te delen.

Online Marketing

Vragen die hierbij altijd spelen is of je keuzes ook inderdaad tot een grotere winst geleid hebben. Op welke manier zoeken consumenten nu echt naar jouw product, waar kom je jouw klanten het meeste tegen, en zijn mensen door je flyers echt meer hotdogs gaan bestellen? Vroeger hingen bedrijven bijvoorbeeld op honderden plekken tegelijk posters op voor de nieuwste lijn mascara. Hierbij kun je niet nagaan welke posters op welke plekken voor meer verkoop hebben gezorgd. Bij online marketing kan dit vaak wel. Je kunt bijvoorbeeld zien op welke pagina klanten zaten toen ze je website verlieten, of welke pagina’s ze bezocht hebben voor ze wel iets kochten. Hierdoor kun je je online aanwezigheid steeds beter blijven afstemmen op de vraag van klanten en ze zo steeds beter van dienst zijn, met een hogere verkoop als gevolg.

Het enige nadeel van online marketing is dat er ongelofelijk veel data beschikbaar is, en het soms lastig is een keuze te maken waar je wel en niet op moet letten. Daarom kan het verstandig zijn de online marketing van je bedrijf uit te besteden aan een online marketingbureau. Een online marketingbureau heeft de nodige ervaring en daardoor kennis in huis zodat jouw online marketing zo goed mogelijk draait, zodat jij je weer op je eigen onderneming kan richten.

Benieuwd wat wij als online marketing kantoor voor jouw kunnen betekenen? Kom gerust langs voor een bak koffie of bel ons om de mogelijkheden te bespreken. Liever door ons teruggebeld worden of via de mail? Klik dan hier om ons een bericht te sturen. Tot snel!

 

5/5 (1 Review)

Willemijn Kroon

Webshop beheerder
"Sinds ik mijn webshop door Only Results heb laten maken, heb ik niet alleen maar meer klanten, maar ook zelf controle en inzicht over het koopgedrag van mijn klanten."
Peter Leeman Recensie

Peter Leeman

Recensie Waardering 1
"Ik heb mijn SEO werkzaamheden laten uitvoeren door Only Results en ben meer dan tevreden! Ik sta nu al maanden bovenaan binnen Google door het gebruik van de juiste zoektermen.''
Vera van de Berg Recensie

Vera van de Berg

Recensie Waardering 2
"Toen ik mijn eigen bedrijf startte beheerde ik zelf mijn klanten. Dit leverde nog weinig resultaat op. Sinds ik een nieuwe website door Only Results heb laten maken, zie ik stijgende resultaten!''
Pim van der Meulen Recensie

Pim van der Meulen

Recensie Waardering 3
"Een vriend vertelde mij over Only Results omdat ik graag een nieuw webshop systeem wilde hebben. Alles is vlekkeloos verlopen en heb nooit klachten gehad! Top!"
Bel ons - 026 2062126

Pin It on Pinterest

map-markerphoneenvelope linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram