Wat is linkbuilding en waarom?

Zoekmachines zoals Google scannen websites op het internet en beoordelen deze. Uit deze beoordeling komt dan de volgorde van de zoekresultaten naar voren. Oftewel, hoe hoog kom jij met jouw bedrijf in de zoekresultaten van Google te staan. Google wil de gebruiker namelijk zo snel mogelijk voorzien van de juiste match. Een website waar veel links naar toe verwijzen, wordt door Google dan ook vaak als populair gezien en kan hierdoor dus hoger terecht komen in de zoekresultaten. Dit proces wordt ook wel linkbuilding genoemd. Hieronder volgt een uitleg wat linkbuilding precies is en wat je er mee kan.

Wat is linkbuilding?

Door aan linkbuilding te doen verhoog je het aantal linkjes naar jouw website. Een link is een verwijzing op een andere site die naar jouw site toe gaat. Deze link kun je een naam meegeven. Dit wordt de ankertekst genoemd. Staat er bijvoorbeeld op de link ‘’klik hier voor meer informatie’’, dan is ‘’klik hier voor meer informatie’’ de ankertekst. Deze tekst moet de lezer duidelijk maken waar de link naartoe verwijst.

Linkbuilding is een onderdeel van het proces

Hoger komen in zoekmachines gebeurt niet alleen door linkbuilding. Linkbuilding is een groot onderdeel ervan, maar er zijn nog veel meer factoren die meespelen. Ten eerste moet de website goed functioneren. Een vlotte en gebruiksvriendelijke website is dan ook de basis. Maar de website moet ook beschikken over relevante content met de juiste zoekwoorden erin verwerkt.

Waarom linkbuilding?

Linkbuilding zet je in om je website sterker te maken in Google. Hierdoor wordt hij beter en sneller gevonden. Ook kun je er met linkbuilding voor zorgen dat je pagina beter gevonden wordt op de specifieke zoekwoorden, doordat je deze in je ankerteksten kan verwerken. Wel moet de pagina relevante content bevatten, die in verband wordt gebracht met het zoekwoord.

Verschillende manieren van linkbuilding

Er zijn meerdere methodes om het aantal links naar je website te vergroten. Waar voorheen links vanuit startpagina’s mega populair waren, ligt de interesse nu vaker ergens anders. De links op een startpagina zijn soms tegen betaling of kunnen gedaan worden door middel van een eenvoudige aanmelding, hierdoor kan de waarde soms zakken. Links vanaf een gewaardeerde of autoritaire site worden wel enorm gewaardeerd door Google. Ook is een link vanaf een forum waardevol. Deze links ziet Google namelijk als een echte bijdrage.

Belangrijk bij linkbuilding is om variatie te creëren. Hoe gevarieerder, hoe beter. Twintig links vanaf 1 type site (blog bijvoorbeeld) is lang niet zo interessant als links krijgen van diverse soorten relevante websites. Tot slot, door ook minder belangrijke websites mee te nemen in je linkprofiel, creëer je een natuurlijk profiel. Dit is iets wat Google erg kan waarderen.

 

Geef een reactie