Wat een zoekwoorden onderzoek voor jouw onderneming kan doen!

20 september 2018

Hoe zoek jij naar producten?

Wanneer was de laatste keer dat jij ergens naar opzoek was? Grote kans dat je daarvoor een zoekmachine als Google hebt gebruikt. Je hebt waarschijnlijk gemerkt dat je op verschillende manieren kan zoeken. Stel je gootsteen is kapot. Je kunt gaan zoeken naar ‘kapotte gootsteen’, ‘loodgieter’, ‘gootsteen ontstoppen’ en ga zo maar door. Een attractiepark kan worden gevonden door iemand die bijvoorbeeld zoekt naar ‘dingen om te doen op zondag’ of ‘pretpark’. Vaak zitten er grote verschillen tussen de hoeveelheid keer dat mensen op verschillende zoektermen zoeken. Op het moment dat we dit artikel schrijven wordt het woord ‘attractiepark’ ongeveer 12.000 keer per maand en ‘pretpark’ 27.000 keer per maand in Google ingetikt.

Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

Vaak is ‘hoog komen in Google’ het doel van een online marketingcampagne. In dit geval kan het bedrijf dat op nummer één staat in Google op het zoekwoord ‘pretpark’ op bijna twee keer zoveel bezoekers rekenen als het bedrijf wat bovenaan staat wanneer je ‘attractiepark’ invoert (ongeveer 7.000 voor pretpark en 4.000 voor attractiepark). Het is dus belangrijk om een goede keuze te maken wanneer je tekst schrijft voor je website, omdat het woord dat je kiest grote gevolgen kan hebben voor de hoeveelheid bezoekers die je maandelijks trekt.

Andere factoren

Natuurlijk spelen ook andere factoren een rol. Bijvoorbeeld hoeveel de websites van concurrenten die hetzelfde zoekwoord gebruiken worden bezocht. Vergelijk het met adverteren langs een drukbezochte autoweg. Langs autoweg A rijden maandelijks 27.000 mensen en langs autoweg B rijden 12.000. Als er vijftig advertentieborden staan langs autoweg A van grote bedrijven en maar één langs autoweg B, is het misschien toch verstandig om langs autoweg B te adverteren.

Daarnaast kan het zijn dat jouw potentiële klanten je op een andere manier zoeken dan je verwacht. Een fietsenwinkel kan vooral gevonden worden omdat mensen bijvoorbeeld een kapotte band hebben, of een kapot achterlicht. Misschien weten je klanten nog helemaal niet dat ze een fiets willen, maar zoeken ze op woon- werkvervoer. Jouw fietsen kunnen daarvoor de perfecte oplossing zijn! Maar als je het nergens over fietsen als oplossing voor woon- werkvervoer hebt zullen mensen die hierop zoeken misschien wel bij het openbaar vervoer uitkomen.

Op een rijtje

Daarom is het goed om te weten voor welke problemen jouw oplossing een goede oplossing is, en hoe jouw potentiële klanten hiernaar zoeken. Daarna is het belangrijk om het synoniem of de reeks zoekwoorden te vinden met de beste verhouding tussen concurrentie en zoekvolume, en dit te onthouden wanneer je de tekst voor je website schrijft. Er zijn tal van redenen om dit uit te besteden, zodat je je zelf weer op je eigen onderneming kan richten. Kom gerust vrijblijvend langs voor een bak koffie en om het over de mogelijkheden te hebben. Je kan ons natuurlijk ook altijd bellen, wij helpen je graag verder!

5/5 (2 Reviews)

Willemijn Kroon

Webshop beheerder
"Sinds ik mijn webshop door Only Results heb laten maken, heb ik niet alleen maar meer klanten, maar ook zelf controle en inzicht over het koopgedrag van mijn klanten."
Peter Leeman Recensie

Peter Leeman

Recensie Waardering 1
"Ik heb mijn SEO werkzaamheden laten uitvoeren door Only Results en ben meer dan tevreden! Ik sta nu al maanden bovenaan binnen Google door het gebruik van de juiste zoektermen.''
Vera van de Berg Recensie

Vera van de Berg

Recensie Waardering 2
"Toen ik mijn eigen bedrijf startte beheerde ik zelf mijn klanten. Dit leverde nog weinig resultaat op. Sinds ik een nieuwe website door Only Results heb laten maken, zie ik stijgende resultaten!''
Pim van der Meulen Recensie

Pim van der Meulen

Recensie Waardering 3
"Een vriend vertelde mij over Only Results omdat ik graag een nieuw webshop systeem wilde hebben. Alles is vlekkeloos verlopen en heb nooit klachten gehad! Top!"

Pin It on Pinterest

map-markerphoneenvelope linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram