SEO vs. SEA: 7 redenen waarom je je beter eerst op SEO dan SEA kunt richten

11 september 2018

Een eigen onderneming

Je hebt besloten voor jezelf te beginnen, of hebt al een tijdje een eigen onderneming. Door vrienden, familie en een zoektocht op internet besluit je een deel van je budget in (online) marketing te investeren. Een goed idee! Alleen sta je wel meteen voor een heleboel keuzes. Er zijn tal van marketing bedrijven, en je komt allemaal nieuwe termen tegen. SEO en SEA bijvoorbeeld.

Je ziet door alle bomen het bos soms niet meer, en vraagt je af waar je moet beginnen. Belangrijk daarbij is het verschil tussen SEO en SEA, en hoe bedrijven hiermee omgaan. In dit artikel geven we zeven redenen waarom SEO (zoekmachine optimalisatie), en niet SEA (adverteren op zoekmachines) de basis is van elke online marketingcampagne.

1. Twee vliegen in één klap

Een website optimaliseren voor zoekmachines betekent een website klantgerichter maken. Een onderdeel hiervan is zorgen dat jouw website snel laadt. Zorgen dat je website snel laadt is niet alleen goed voor hoog komen in Google, maar ook goed voor het behouden van klanten. Hoe lang wacht jij op het laden van een website voor je verder gaat zoeken? Hierdoor verlies je misschien klanten die bij jou wel het beste af waren! SEA (adverteren) zorgt niet voor een betere ervaring van je klanten, maar beperkt zich tot hoger komen in Google.

2. Het effect van SEO is langduriger

Adverteren trekt direct bezoekers, maar is alleen effectief tijdens de advertentieperiode. Zodra de campagne voor adverteren bij Google afloopt, wordt je bedrijf niet meer bovenaan de zoekresultaten getoond. De effecten zijn meteen merkbaar, maar wel alleen voor zolang als je campagne loopt (lees: geld uitgeeft). Zoekmachine optimalisatie maakt je website gebruiksvriendelijker en geeft je website in de ogen van zoekmachines een hogere autoriteit door linkbuilding. Ook hierna blijft de website hoger in zoekmachines verschijnen.

3. Backlinks zijn niet alleen maar goed voor Google rankings

SEO bestaat onder andere uit linkbuilding. Dit betekent ervoor zorgen dat er links naar jouw sites op andere relevante sites terecht komen. Bijvoorbeeld een site van een reisbureau met links naar sites die goede wandelschoenen verkoopt, of aan de nodige vaccinaties doet. Google ziet links naar jouw website als ‘stemmen’ waardoor Google je website hoger in de zoekresultaten laat zien. Naast deze hogere positie trekken de links zelf ook bezoekers naar je website, en blijven dit doen nadat de campagne is uitgevoerd.

4. Google SEA (adverteren in Google) kan niet voor elk bedrijf uit.

Adverteren in Google kan ontzettend prijzig zijn. Je betaalt voor adverteren in Google een bedrag per keer dat er op de advertentie wordt geklikt. De hoogte van dit bedrag hangt van een heleboel factoren af, maar meer dan een euro per klik is meer regel dan uitzondering. Stel, je bent bakker die brood verkoopt. Elke betalende klant die op je website komt geeft gemiddeld tien euro uit, en één op de tien bezoekers koopt uiteindelijk iets op je website. Dit betekent dat je per klant gemiddeld een euro omzet hebt. Als je bij Google een euro per klik betaalt, gaat je gehele omzet naar Google.

5. Google SEA is duurder voor websites met slechte SEO

Daarnaast hangt het bedrag dat je betaalt per klik deels af van de kwaliteit (lees: SEO) van je website. Een website met minder goede zoekmachine optimalisatie betaalt meer per klik bij adverteren. Zelfs voor SEA is een goede SEO als basis dus cruciaal.

6. SEA (adverteren) voor een website met slechte SEO kan weggegooid geld zijn

Op het moment dat een potentiële bezoeker op je advertentie in Google klikt, betaal je een bedrag voor die klik. Een website die langzaam laadt, of er onaantrekkelijk uitziet wordt door meer klanten meteen weer verlaten dan een website die wel goed geoptimaliseerd is. Een website met slechte SEO kost dus niet alleen meer per klik, maar haalt ook minder uit het advertentiebudget.

7. SEO werkt voor alle zoekmachines tegelijk

Tot slot werkt SEO voor alle zoekmachines tegelijk, terwijl SEA (adverteren) alleen helpt om de website vaker te vertonen in de zoekmachine waarbij je adverteert. Als je website goed geoptimaliseerd is voor Google, is die dat zeer waarschijnlijk ook voor bijvoorbeeld Bing. Adverteren op Google zorgt er niet voor dat je website ook hoger komt in de zoekresultaten van Yahoo of Bing. Hierdoor loop je misschien klanten mis, die je met SEO wel binnen had weten te halen.

Kortom

SEO is de basis van iedere online marketingcampagne. SEA kan een mooie aanvulling zijn, maar is alleen echt effectief als de SEO in orde is. Ook voor bedrijven met een iets beperkter marketingbudget is een focus op SEO meestal winstgevender.

Geïnteresseerd in zoekmachine optimalisatie voor jouw website? Of ben jij opzoek naar een compleet nieuwe website waarvan de SEO dik in orde is? Kom langs voor een bak koffie om de mogelijkheden te bespreken of klik hier om ons een bericht te sturen.

Tip: voor een goede maar uitgebreide uitleg over de kosten van Google adverteren en de meerwaarde van SEO voor SEA, zie ook dit filmpje 

5/5 (2 Reviews)

Willemijn Kroon

Webshop beheerder
"Sinds ik mijn webshop door Only Results heb laten maken, heb ik niet alleen maar meer klanten, maar ook zelf controle en inzicht over het koopgedrag van mijn klanten."
Peter Leeman Recensie

Peter Leeman

Recensie Waardering 1
"Ik heb mijn SEO werkzaamheden laten uitvoeren door Only Results en ben meer dan tevreden! Ik sta nu al maanden bovenaan binnen Google door het gebruik van de juiste zoektermen.''
Vera van de Berg Recensie

Vera van de Berg

Recensie Waardering 2
"Toen ik mijn eigen bedrijf startte beheerde ik zelf mijn klanten. Dit leverde nog weinig resultaat op. Sinds ik een nieuwe website door Only Results heb laten maken, zie ik stijgende resultaten!''
Pim van der Meulen Recensie

Pim van der Meulen

Recensie Waardering 3
"Een vriend vertelde mij over Only Results omdat ik graag een nieuw webshop systeem wilde hebben. Alles is vlekkeloos verlopen en heb nooit klachten gehad! Top!"
Bel ons - 026 2062126

Pin It on Pinterest

map-markerphoneenvelope linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram